سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

سوالات اصلی آیین نامه راهنمایی و رانندگی 94

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

قیمت: 4000 تومان

آیا در امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی شرکت کرده اید؟





توجه        توجه
نمونه سوالات آیین نامه معروف به پلیس پویا
تنها نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی
مورد تایید آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی
ویرایش جدید سال 1393




مجموعه ای از 800  سوال آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی

سوالات تستی آزمون های قبلی آیین نامه تا اسفند 1393

متناسب با ویرایش جدید کتاب آیین نامه ی راهنمایی  و رانندگی




بیش از 650 سوال تستی آزمون های قبلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی+ 150 سوال به صورت پرسش و پاسخ تشریحی + جزوه ی امتحان عملی آزمون تو شهری

توجه : این نمونه سوالات و مجموعه اموزشی برای اولین بار توسط این گروه آموزشی برای شما تهیه شده است و مانند دیگر سوالات موجود در اینترنت که تحت عنوان 600 سوال تستی و یا 200 سوال تستی تنها سوالات کتاب آیین نامه را اسکن نموده نمی باشد

تخفیف ویژه به مناسبت عید نوروز 1394






شما قبولید

اگر از جایی دیگر تهیه کرده اید دوباره تهیه کنید
این تنها سایتی است که بیش از 650 سوال تستی آزمونهای قبلی را ارائه می کند
این تنها سایت تهیه کننده این آزمونهاست و تابلوها و علائم گرافیکی به زیبایی تهیه شده است
660 سوال تستی+150 تشریحی+جزوه ی آزمون تو شهری



در هر آزمونی مطالعه نمونه سوالات دوره های قبل آزمون و مطالعه ی جزوات آموزشی و خلاصه مطالب یکی از بهترین و مهمترین عوامل تسلط به موضوعات یاد گرفته شده و مرور سریع مطالب است
همانطور که مستحضر هستید بیشتر جرایم راهنمایی و رانندگی به علت اطلاع نداشتن از قوانین است بنابراین امروزه آزمون راهنمایی و رانندگی اهمیت بسیار زیادی یافته است
ما در این مجموعه بیش از 750 سوال تستی و تشریحی آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی و یک جزوه ی آموزشی از نکات آموزش عملی و نکات مهم کتاب و قوانین آیین نامه رانندگی را برای شما فراهم نموده ایم تا با مطالعه ی آن با تسلط هرچه بیشتری در آزمون شرکت نمایید



مجموعه آموزشی آیین نامه راهنمایی و رانندگی شامل چیست؟






حدود ۶۶۰ سوال تستی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی






سوالات تستی مجموعه سوالات تستی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی در دوره های قبلی این آزمون است






این سوالات به صورت یک یکی تایپ شده و تابلوها جمع آوری شده بنابراین مانند دیگر نمونه سوالات موجود در اینترنت اسکن شده و بدون کیفیت نیست






سوالات شامل سوالات زیر می باشد






بخش اول: علائم راهنمایی و رانندگی
بخش دوم: هوشیاری
بخش سوم: هدایت و کنترل وسیله ی نقلیه
بخش چهارم: برخورد و واکنش
بخش پنجم: آگاهی از خطرات
بخش ششم: عابرین پیاده
بخش هفتم: مقررات راه و آزادراه
بخش هشتم: تصادفات






+ مجموعه ی ۴۳ صفحه ای آموزش آیین نامه راهنمایی و رانندگی + نکات آموزش عملی رانندگی جهت امتحان داخل شهری گواهینامه( نوشته شده توسط مربیان رسمی)






+ ۱۵۰ سوال و پرسش و پاسخ تشریحی که خلاصه ی کتاب آیین نامه و توضیح نکات مهم امتحانات آیین نامه راهنمایی و رانندگی می باشد


تخفیف ویژه به مناسبت عید نوروز 1394
نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی را تنها با قیمت 4000 تومان تهیه کنید
این تخفیف ویژه تنها برای عید نوروز 94 می باشد




این مجموعه کامل را با سوالاتی که بصورت ارزان در وبلاگها به فروش می رسانند و در حقیقت شما پول خود را برای هیچ می دهید اشتباه نگیرید


خرید        سوال از فروشنده


چندین دلیل داره دلیل لرزش و کشیدن فرمان خودرو ماشین

 آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.

۲- دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید بالانس‌بودن چرخ‌های جلو است. نابالانسی در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش‌بینی مواجه کند.

۳- میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.

۴- اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.

۵- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود.

۶- سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده‌تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.

۷- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.

۸- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می‌شود.

۹- اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک‌های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک‌ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه‌ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می‌شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می‌شود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می‌شود فرمان به سمتی می‌کشد.
اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید.

۱۰- اما یکی از مهم‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی‌شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می‌شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این‌گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.

۱۱- اگر یادتان باشد نقش بازوی سگ دست را توضیح دادیم. این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست.

۱۲- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده‌تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.

۱۳- گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی‌بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این‌گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست‌وشوی بوش‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند.

۱۴- اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی می‌افتید صدای تق‌تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌رسد. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این‌گونه سر و صداهای اضافی نشان‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.

۱۵- کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع‌شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می‌شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می‌شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می‌شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می‌شود.

دنده معکوس بدید باید حواستون باشه که تو چه شرایطی هستید

روش صحیح دنده معکوس چیست ؟

قطعا موقعی که معکوس کشیدین دیدین که ماشین سرعتش کمتر میشه و یه ترمز یا شتاب منفی میگیره . تو این حالت صدای موتور هم بیشتر میشه . دلیلش اینه که دور موتور یه دفعه از ۲ میاد روی ۳٫۵ یا ۴  و ماشین به اصطلاح کله می کنه . اگه شما کاری کنید که این دور موتور قبل از ول کردن کلاچ تنظیم بشه دیگه این اتفاق  نمیفته . برای اینکار ، وقتی می خواید دنده معکوس بدید باید حواستون باشه که تو چه شرایطی هستید ، دور موتور رو نگاه کنید و نسبت به سرعت ، پیش بینی کنید که اگه دنده کم بشه دور موتور روی چند میاد . حالا قبل از ول کردن کلاچ یه مقدار گاز بدید تا دور موتور بیاد بالا و بعدش کلاچ رو ول کنید . به همین سادگی . اینجوری حس روون بودن رانندگی بیشتر به سرنشینان خودرو منتقل میشه . متاسفانه اکثر افرادی که دیدم دنده معکوس میدن این نکته رو رعایت نمی کنن و یه دفعه کلاچ رو ول می کنن . واسه همین موقع دنده معکوس کله ی خودشون و دیگران میره تو شیشه جلو و بعدش می چسبن به صندلی . این مسئله مشکلات زیادی رو می تونه به همراه داشته باشه . یه اهرمی هست فکر می کنم بهش میگن ” میل محک ” ، اون بر اثر مرور زمان و دنده معکوس های نابجا و غلط در میاد و عملا ماشین شما با دو چرخه فرقی نمی کنه . میل لنگ و خود موتور و جعبه دنده و صفحه کلاچ و … با این کار داغون میشن . نکنید این کارها رو …
لازمه بگم که من هیچ تخصصی تو مکانیک ندارم حالا چه مکانیک سیالات چه مکانیک اتومبیل . فقط چیزهایی که دیدم رو میگم و توصیه می کنم ، حالا تصمیم با شماست . در واقع قصدم بیشتر فرهنگ سازی ( یادآوری ) بوده تا آموزش .
تجربه ثابت کرده مردم ایران رابطه دوستانه ای با عزرائیل دارن و اتفاقا دوست دارن عزرائیل یکی از سرنشینان ماشینشون باشه . واسه همین مسئله من خیلی تاکید نمیکنم چون تاثیر همسفری با عزرائیل خیلی بیشتر از توصیه های منه .

سوالات اصلی آیین نامه راهنمایی و رانندگی گواهینامه 94

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

قیمت: 4000 تومان

آیا در امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی شرکت کرده اید؟





توجه        توجه
نمونه سوالات آیین نامه معروف به پلیس پویا
تنها نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی
مورد تایید آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی
ویرایش جدید سال 1393




مجموعه ای از 800  سوال آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی

سوالات تستی آزمون های قبلی آیین نامه تا اسفند 1393

متناسب با ویرایش جدید کتاب آیین نامه ی راهنمایی  و رانندگی




بیش از 650 سوال تستی آزمون های قبلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی+ 150 سوال به صورت پرسش و پاسخ تشریحی + جزوه ی امتحان عملی آزمون تو شهری

توجه : این نمونه سوالات و مجموعه اموزشی برای اولین بار توسط این گروه آموزشی برای شما تهیه شده است و مانند دیگر سوالات موجود در اینترنت که تحت عنوان 600 سوال تستی و یا 200 سوال تستی تنها سوالات کتاب آیین نامه را اسکن نموده نمی باشد

تخفیف ویژه به مناسبت عید نوروز 1394






شما قبولید

اگر از جایی دیگر تهیه کرده اید دوباره تهیه کنید
این تنها سایتی است که بیش از 650 سوال تستی آزمونهای قبلی را ارائه می کند
این تنها سایت تهیه کننده این آزمونهاست و تابلوها و علائم گرافیکی به زیبایی تهیه شده است
660 سوال تستی+150 تشریحی+جزوه ی آزمون تو شهری



در هر آزمونی مطالعه نمونه سوالات دوره های قبل آزمون و مطالعه ی جزوات آموزشی و خلاصه مطالب یکی از بهترین و مهمترین عوامل تسلط به موضوعات یاد گرفته شده و مرور سریع مطالب است
همانطور که مستحضر هستید بیشتر جرایم راهنمایی و رانندگی به علت اطلاع نداشتن از قوانین است بنابراین امروزه آزمون راهنمایی و رانندگی اهمیت بسیار زیادی یافته است
ما در این مجموعه بیش از 750 سوال تستی و تشریحی آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی و یک جزوه ی آموزشی از نکات آموزش عملی و نکات مهم کتاب و قوانین آیین نامه رانندگی را برای شما فراهم نموده ایم تا با مطالعه ی آن با تسلط هرچه بیشتری در آزمون شرکت نمایید



مجموعه آموزشی آیین نامه راهنمایی و رانندگی شامل چیست؟






حدود ۶۶۰ سوال تستی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی






سوالات تستی مجموعه سوالات تستی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی در دوره های قبلی این آزمون است






این سوالات به صورت یک یکی تایپ شده و تابلوها جمع آوری شده بنابراین مانند دیگر نمونه سوالات موجود در اینترنت اسکن شده و بدون کیفیت نیست






سوالات شامل سوالات زیر می باشد






بخش اول: علائم راهنمایی و رانندگی
بخش دوم: هوشیاری
بخش سوم: هدایت و کنترل وسیله ی نقلیه
بخش چهارم: برخورد و واکنش
بخش پنجم: آگاهی از خطرات
بخش ششم: عابرین پیاده
بخش هفتم: مقررات راه و آزادراه
بخش هشتم: تصادفات






+ مجموعه ی ۴۳ صفحه ای آموزش آیین نامه راهنمایی و رانندگی + نکات آموزش عملی رانندگی جهت امتحان داخل شهری گواهینامه( نوشته شده توسط مربیان رسمی)






+ ۱۵۰ سوال و پرسش و پاسخ تشریحی که خلاصه ی کتاب آیین نامه و توضیح نکات مهم امتحانات آیین نامه راهنمایی و رانندگی می باشد


تخفیف ویژه به مناسبت عید نوروز 1394
نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی را تنها با قیمت 4000 تومان تهیه کنید
این تخفیف ویژه تنها برای عید نوروز 94 می باشد




این مجموعه کامل را با سوالاتی که بصورت ارزان در وبلاگها به فروش می رسانند و در حقیقت شما پول خود را برای هیچ می دهید اشتباه نگیرید


خرید        سوال از فروشنده


آیا دینام ماشین ایراد پیدا کرده؟

نکنه موتور ماشین خراب شذه برای چه صدا میده؟ آیا تو میتونی جواب بدی؟ آره عزیزم من میتونم حالا گوش کن ببین چی به شما دوست عزیز می گم:  آیا موتور ایرادی پیدا کرده است؟ نه. به احتمال زیاد دینام دچار مشکل شده است و اگر به آن بی‌توجهی کنید،  ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی بشود، از استارت نزدن گرفته تا از کار افتادن کامل خودرو. با این که دینام دستگاه نسبتاً ساده‌ای است و از چند بخش کوچک تشکیل شده است، ولی نقشی حیاتی ایفا می‌کند. داخل دینام، روتور درون یک میدان مغناطیسی می‌چرخد و جریان برق تولید می‌کند. این جریان برق به تجهیزاتی نظیر چراغ های جلو و تجهیزات برقی-هیدرولیکی و برف پاک‌کن منتقل می‌شود. دینام همچنین باتری را به طور کامل شارژ می‌کند و نیروی لازم برای روشن کردن خودرو را در اختیار آن می‌گذارد. از آن جایی که دینام به سیستم های دیگر خودرو متصل است و برای آن ها حیاتی است، هر مشکل مکانیکی که در خودرو پیش بیاید، می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و باعث شود مشکلات دیگر هم خوب تشخیص داده نشوند. بنابراین، بهتر است به پنج نشانه از خرابی توجه کنید تا تشخیص مشکلات مربوط به دینام، کمی آسان‌تر بشود. ادامه مطلب را بخوانید تا ببیند به چه مواردی باید توجه کنید.

 
چراغ هشدار دهنده
پنج نشانه از خرابی دینام     پنج نشانه از خرابی دینام

روی صفحه کیلومتر بیشتر خودروهایی که در دهه اخیر ساخته شده‌اند، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است. در بسیاری از خودروها، این چراغ شبیه یک باتری است و عبارت "ALT" یا "GEN" را نشان می‌دهد که هر دو به معنای دینام است. بسیاری از افراد وقتی روشن شدن این چراغ را می‌بینند، فکر می‌کنند باتری مشکلی پیدا کرده است و رسیدگی به آن را به بعد موکول می‌کنند ولی دلیل واقعی روشن شدن چراغ این نیست. این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی می‌کند. اگر ولتاژ خروجی از دینام از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین‌تر برود، چراغ روی داشبورد روشن می‌شود و هرگاه مقدار ولتاژ به محدود تعیین شده برگردد، چراغ خاموش می‌شود. وقتی خرابی دینام در مراحل اولیه باشد، چراغ چشمک‌زن است و چند ثانیه روشن و دوباره خاموش می‌شود. گاهی اوقات هم فقط وقتی که لوازم برقی مثل چراغ های جلو فعال می‌شوند، روشن می‌شود. گاهی اوقات هم وقتی برف‌پاک‌کن را روشن می‌کنید، چراغ روشن می‌شود. در این صورت می‌توانید برف‌پاک‌کن را خاموش کنید و به راه‌تان ادامه بدهید. شاید در نگاه اول، مشکلی جدی به نظر نرسد ولی چراغ هشدار دهنده دارد کارش را درست انجام می‌دهد. برق خروجی بیشتر دینام ها بین 13 تا 14.5 است و طوری طراحی شده‌اند که میزان برق خروجی را دائم در همین سطح نگه دارند. وقتی چراغ های جلو، برف‌پاک‌کن، رادیو ضبط، گرم‌کن صندلی و گرمکن شیشه عقب و سایر تجهیزاتی که برق بیشتری مصرف می‌کنند روشن باشند، دینام مجبور است بیشتر کار کند تا ولتاژ مورد نیاز این دستگاه ها را در اختیارشان بگذارد. اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین‌تر برود و منجر به روشن شدن چراغ بشود.

 
چراغ های کم نور

پنج نشانه از خرابی دینام

از آن جایی که دینام نیازهای برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه های برقی هم خوب کار نمی‌کنند. در این صورت ممکن است چراغ های جلو و چراغ های روی داشبورد، کم نور و یا به شدت پرنور بشوند. تجهیزات دیگر، مانند گرمکن صندلی ها و شیشه های برقی هم ممکن است خوب کار نکنند. برداشت درست راننده از این علامت ها به چند عامل بستگی دارد. اولین عامل این است که آیا دینام هنوز برق تولید می‌کند و برق تولیدی در محدوده تعیین شده قرار دارد یا نه؟ عامل دیگر این است که خودرو چطور برنامه‌ریزی شده است. بیشتر خودروسازان به ترتیب اولویت، مواردی در برنامه هایشان تعریف کرده‌اند که هنگام بروز مشکل در دینام، هشدارهایی بدهند. این موارد بیشتر بر اساس ایمنی خودرو هستند. برای مثال، قبل از این که چراغ های جلو کم نور یا خاموش شوند، گرم‌کن صندلی و رادیو ضبط خاموش می‌شود. دلیل این کار این است که راننده باید بتواند در صورت بروز مشکل، خودرو را کنترل کند و آن را نگه دارد و در چنین مواقعی گرم‌کن صندلی یا رادیو ضبط اهمیت چندانی ندارد.

 
بینایی، شنوایی و بویایی

پنج نشانه از خرابی دینام

همه این حواس به کار گرفته می‌شوند تا توجه راننده جلب بشود. این هشدارها مثل چراغ هشدار دهنده واضح و آشکار نیستند ولی می‌توانند به راننده اخطار بدهند که برای دینام مشکلی پیش آمده است:

بینایی: بیشتر مکانیک ها می‌گویند وقتی مشتری هایشان با مشکلات مربوط به دینام مواجه می‌شوند، کاپوت را بالا می‌زنند تا ببینند آیا تسمه‌ای در رفته است، دسته موتور پاره شده یا قسمتی از موتور از کار افتاده است. خوردگی و پوسیدگی تسمه ها می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل در آینده باشد. از طرفی، سفتی و شلی تسمه دینام باید مناسب باشد تا دینام درست کار بکند. سفت بودن بیش از حد هم مانند شل بودن می‌تواند نا مناسب باشد. چک کردن سفتی تسمه دینام می‌تواند نشان بدهد مشکلی وجود دارد یا خیر.

شنوایی: بیشتر راننده ها می‌گویند قبل از این که مشخص شود دینام مشکلی پیدا کرده است، صدای غرغر یا جیغ به گوش‌شان رسیده است. دینام به وسیله تسمه‌ای به حرکت در می‌آید که به فولی سر میل‌ لنگ متصل است. فولی دینام معمولاً دو یا سه برابر سریع‌تر از میل‌ لنگ می‌چرخد تا هنگامی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار می‌کند، نیرویی که دینام لازم دارد را در اختیارش بگذارد. خود فولی دینام نیز روی یک شفت قرار دارد که یاتاقان ها یا بوش هایی آن را نگه می‌دارند. اگر فولی دینام با تسمه تراز نباشد، یا بوش ها و یاتاقان ها فرسوده شده باشند، شنیدن جیغ و غرغر باعث می‌شود بفهمید مشکلی وجود دارد.

بویایی: بوی سیم یا لاستیک سوخته، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می‌شود. اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد، تسمه اصطکاک بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود بوی لاستیک سوخته به مشام برسد. در صورتی که دینام بیش از حد داغ شده باشد بوی سیم سوخته استشمام می‌شود. بهتر است بدانید، دینام داغ ولتاژ برق بالاتری به طرف روتور و استاتور می‌فرستد.

 
خوابیدن باتری

پنج نشانه از خرابی دینام

اگر دینام مشکلی نداشته باشد، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما وجود دارد. وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، صدای تلق تلق به گوش‌ می‌رسد ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بعد از مدتی، حتی همان صدا هم قطع می‌شود. معمولاً مسبب این مشکل، خوابیدن باتری است و اولین سوالی که به ذهن راننده می‌رسد این است: " چرا باتری خوابیده است؟ " وقتی دینام خوب کار نکند، باتری مجبور است به جای این که به عنوان یک انباره عمل کند، جریان برق بیشتری از دینام بیرون بکشد تا ضعف دینام را جبران کند. در این صورت حتی بهترین باتری هم در نهایت از کار خواهد افتاد و راننده بد شانس را میان راه خواهد گذاشت. باتری خودروها برای آن طراحی نشده‌اند که مدتی طولانی از برق‌شان استفاده شود. باتری برای این طراحی شده است تا برق لازم برای استارت زدن را در اختیار خودرو قرار بدهد و بقیه کار را به قسمت های دیگر بسپارد. تشخیص یک باتری خوابیده بسیار آسان‌تر از تشخیص دینام از کار افتاده است. خودرو را با هل دادن روشن کنید، سپس وایرهای باتری را بردارید. کمی صبر کنید. اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند، خودرو خیلی زود خاموش خواهد شد و مشخص خواهد شد مشکل از کجاست. اگر ماشین روشن بماند و درجا کار کند، پس به احتمال زیاد مشکل از باتری است. البته باید توجه داشته باشید باتری خوابیده باید برای مدتی طولانی زیر شارژ قرار بگیرد و دینام هر چقدر هم شدید کار کند نمی‌تواند آن را شارژ کند. باتری را می‌توان با استفاده از اهم متر تست کرد. بیشتر تعمیرگاه ها  ابزارهایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند.

 
اتصالات شل یا قطع شده

پنج نشانه از خرابی دینام

در صورتی که اتصالات شل یا قطع شده باشند، باید همه موارد مربوط به دینام را چک کنید. ممکن است تسمه ها مشکلی نداشته باشند و هیچ مورد آشکار دیگری هم دیده نشود ولی باتری خوابیده باشد. در این صورت، دینام برق تولید می‌کند ولی برق تولید شده جایی نمی‌رود. www.armin3d.com  جریان برقی که دینام تولید می‌کند توسط سیم هایی بلند و کوتاه منتقل می‌شود. هر مشکلی در رابطه با سیم ها یا اتصالات پیچ بیاید، می‌تواند جریان برق را کم یا به کلی قطع کند. در صورت وجود مشکل در سیم ها و اتصالات، گاهی اوقات چراغ ها پرنورتر می‌شوند چون دینام برق بیشتری تولید می‌کند تا بر مشکل غلبه کند. در این حالت، بوی سیم داغ شده هم استشمام می‌شود. اگر نقص در اتصالات ادامه پیدا کند، و مقاومت بالا برود، حرارت تولید می‌شود www.noaran.blogsky.com ، درست همانطور که المنت برقی یک بخاری با ایجاد مقاومت در برابر جریان برق، حرارت تولید می‌کند. مشکل دیگری که ممکن است به وجود بیاید، در مورد دیود یکسو کننده دینام است. دینام، طی سه مرحله، جریان برق متناوب (AC) تولید می‌کند، ولی تجهیزات برقی خودرو با برق مستقیم (DC) کار می‌کنند. کار دیوید یکسو کننده این است که برق AC را به برق DC تبدیل کند. اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند، برقی که دینام تولید می‌کند، نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.